Media forum

ЯК НЕ СТАТИ ЗАРУЧНИКОМ РОСІЙСЬКОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КАМПАНІЇ В УМОВАХ ВІЙНИ

image
Такою була тема онлайн конференції,проведеної Укртелерадіопресінститутом за підтримки Держкомтелерадіо та ГО "Центр розвітку "МЕДІАФОРУМ", для працівників ЗМІ (7 квітня 2022р.)
 
Заступник директора Укртелерадіопресінституту, заслужений журналіст України Сергій Тихонов, відкриваючи цей навчальний захід, представив аудиторії  медіа тренера, блогера, викладача Укртелерадіопресінституту Дениса Замрія, який і провів конференцію. Запропоновану учасникам заходу  інформативну презентацію Денис Миколайович супроводжував детальними коментарями. Такий тренінговий прийом сприяв розкриттю теми на  прикладах і світової історії, і, власне, новітніх  технологій  обробки свідомості громадян з тією чи іншою метою. Тож, насамперед, учасники конференції детально ознайомилися з основними параметрами і алгоритмами роботи соціальних мереж, котрі нині відіграють  ключову  роль у формуванні світогляду громадян, оцінок тієї чи іншої  віртуальної інформації, реагування на неї вповні реальними кроками, рішеннями, заходами. Денис Замрій  зазначив, зокрема, що відколи канадський філософ Маршалл Маклюєн, який досліджував уплив медіа і ввів у середині минулого століття концепцію так званого глобального села, практично нічого не змінилося. Скоріше , це глобальне село  тепер має всеохопний характер завдяки соціальним мережам, які нагадують лавочки в селі, де обговорюється все і вся. А їх використовують для того, щоб споживачеві нав’язати ту інформацію , яка необхідна її поширювачеві, а не ту, якої насправді потребує споживач. Саме за таким принципом працюють так звані боти і ботоферми. З алгоритмом їхній діяльності слухачів детально ознайомив медіа тренер. Він виклав ознаки, за якими розпізнаються боти, а також зазначив, що поряд з іншими однією з найголовніших є рівень володіння українською мовою, насправді не володіння. Саме слово як зброя, цей індикатор став реально ефективним засобом виявлення діяльності прихованих російських ботів, інформації за запитом пошуковиків.
  У ході конференції медіа тренер продемонстрував технологію здійснення інформаційних вкидів, увесь ланцюжок розкрутки фейкової інформації, зокрема, створення ілюзії правдивості завдяки залученню персонажів, яких називають експертами, хоча вони такими не є, створення таких собі фабрик експертів, коментаторів, котрі кочують по телеканалах і видають «істини в останній інстанції». Ознайомлення зі згаданими, а також  іншими прийомами створення дезінформованої, спотвореної громадської думки мало на меті навчити учасників заходу розрізняти пастки, критично мислити , оцінюючи інформацію, критично оцінювати можливі пастки, зокрема й історичних наративів, перекручень, а також вибудовувати логічний ланцюжок подій. Застосування такого інструментарію боротьби з дезінформацією сприятиме оздоровленню інформаційного поля, що є надзвичайно актуальним нині, під час російської війни  проти України. У дискусії учасники конференції обмінялися думками щодо законодавчого поля у сфері медіа, його застосування на практиці.